Thursday, January 7, 2016

Uuden yrittäjän seitsemän kultaista vinkkiä

Uuden yrittäjän seitsemän kultaista vinkkiä



Miten saada yritystoiminta käyntiin? Tässä postauksessa tarjoamme muutaman hyväksi koetun neuvon uudelle yrittäjälle: keskity oleelliseen, tarkkaile tunnuslukujasi, käytä valtaosa ajastasi myyntiin, vietä aikaa asiakkaiden kanssa, suunnittele ajankäyttösi, opiskele jatkuvasti uusia asioita ja hanki hyvä kirjanpitäjä. Näitä neuvoja noudattamalla saat yritystoimintaasi ryhtiä!




1. Keskity oleelliseen

Sinulla on liikeidea. Osaat tehdä jotain mistä joku muu on valmis maksamaan rahaa. Erinomaista! Keskity siihen. Yrittäjän ajasta taistelevat asiakkaiden lisäksi verottaja, alihankkijat, työntekijät, myyntimiehet, perhe ja ystävät. Kaikelle pitää löytyä aikaa, mutta yritys menestyy vain jos asiakkaat ovat tyytyväisiä. Keskity siis tekemään sitä mikä tuo rahaa kassaan. Osta rohkeasti palveluita sellaisissa bisneksen osa-alueissa jotka ovat sinulle vieraita, jotta saat enemmän aikaa oman ydinliiketoimintasi pyörittämiseen.


2. Tarkkaile tunnuslukuja

Yrityksen tärkeimmät tunnusluvut ovat liikevaihto ja liikevoitto. Uudelle yritykselle tärkein tunnusluku on kassa ja maksuvalmiuden varmistaminen. Pankkitililtä pitää löytyä rahaa vuokriin, palkkoihin, tavarantoimittajien laskuihin, veroihin ja kaikkiin muihin menoihin joita yrityksellä on. Laskujen maksaminen eräpäivänä on hyvä tapa joka kertoo ympäristölle terveestä yrityksestä. Maksuvalmiuden ollessa heikko yrittäjä joutuu käyttämään aikaa ja energiaa maksujen lykkäämiseen ja velkojien kanssa keskustelemiseen. Viivästys- ja perintäkulut tulevat myös yritykselle kalliiksi. Hyvä kirjanpitäjä auttaa sinua tarkkailemaan kassaa ja maksuvalmiutta kuukausi- viikko- tai tarvittaessa jopa päivätasolla.


3. Käytä valtaosa ajastasi  myyntiin

Menestyvät yritykset, niin suuret kuin pienetkin, ajattelevat myyntivetoisesti. Kun ajattelu lähtee liikkeelle asiakkaiden tarpeista ja niiden täyttämisestä, ollaan oikeilla jäljillä. Myynti on jatkuvaa kommunikaatiota potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Kommunikaation tuloksena on varma tieto asiakkaiden tarpeista.   


4. Vietä aikaa asiakkaiden kanssa

Asiakkaat ovat yrityksen tärkein pääoma. Asiakkaat tuovat yritykseen rahan jolla maksetaan palkat. Asiakkaat antavat rehellistä palautetta tuotteistasi ja palveluistasi, jotta voit edelleen kehittää niitä. Tyytyväinen asiakas on paras mainoksesi. He suosittelevat sinua edelleen ja palaavat takaisin, yhä uudelleen.


5. Suunnittele ajankäyttösi

Aloita työpäiväsi suunnittelemalla mitä tänään tulisi saada aikaan. Listaa kaikki asiat jotka sinulla on mielessä ja ryhmittele tehtävät tärkeisiin, kiireellisiin, ja turhanaikaisiin. Laadi tehtäväluettelo. Aloita tärkeistä, etene kiireellisiin ja unohda turhanaikaiset. Päivän päätteeksi tarkista kuinka hyvin sait noudatettua tehtäväluetteloasi. Palkitse itsesi hyvin tehdystä työpäivästä!

6. Opiskele jatkuvasti uusia asioita
The 7 Habits of Highly Effective People.jpgMaailma muuttuu joka päivä. Yrityksesi toimintaympäristö uudistuu, asiakkaiden tarpeet muuttuvat, kilpailijat muuttavat toimintaansa. Sinun tehtäväsi on pysyä mukana vauhdissa ja tarpeen vaatiessa jopa ottaa etumatkaa. Lue paljon, lue oikeita asioita. Unohda iltapäivälehdet ja keskity luotettavista lähteistä tulevaan informaatioon joka sivuaa oman liiketoimintasi todellisuutta. Opiskele asioita joista on hyötyä sinun asiakkaillesi, opiskele asioita jotka auttavat sinua tehostamaan omaa liiketoimintaasi. Tarkkaile kilpailijoitasi. Kopioi häpeilemättä hyvät ideat, ota opiksesi kilpailijoiden virheistä.





7. Hanki hyvä kirjanpitäjä

Hyvä kirjanpitäjä pitää yrityksen paperit järjestyksessä ja varmistaa että viranomaisvelvoitteet tulevat noudatettua. Hyvä kirjanpitäjä auttaa ja neuvoo visaisissa kysymyksissä ja pitää yrittäjän puolia. Hyvä kirjanpitäjä on parhaimmillaan yrittäjän uskottu kumppani jonka kanssa voi puhua hankalistakin asioista luottamuksellisesti.


Kimmo Pekari

kirjoittaja on Kirjanpito H.Lindström Oy:n hallituksen jäsen ja liikkeenjohdon  konsultti joka on erikoistunut pk-yritysten myynnin ja kansainvälistymisen kehittämiseen

No comments:

Post a Comment